Jeugd en seksualiteit - Een radicale christelijke benadering
Onze diep gewortelde afwijzende houding tegenover seks komt zeer duidelijk tot uiting in de woorden die we gebruiken. Een mop over seks wordt een vieze mop genoemd; en een oudere man die zich voor seks interesseert heet een vieze oude man. Naar masturbatie wordt nog steeds verwezen met zelfbevlekking en de nachtelijke zaadlozing wordt als pollutie [Engels woord] gezien. Van een man die gemeenschap heeft met een meisje dat nog maagd is wordt gezegd dat hij haar gedefloreerd heeft, een aanduiding die oppert dat het gaat om het vernietigen of in waarde verminderen van een plant door alle bloemen er vanaf te plukken. Van het meisje zelf wordt gezegd dat ze haar maagdelijkheid heeft verloren, alsof iets kostbaars van haar vernield is. Als we positief stonden tegenover seks zouden we veeleer van haar zeggen dat ze een nieuwe en verrijkende ervaring had opgedaan. Als het om seks gaat is de taal die gebruikt wordt bijna altijd die van verlies, viezigheid, bezoedeling of vernieling. [...]
De meeste leerboeken over "seksueel misbruik van kinderen" nemen als vanzelfsprekend aan dat alle seksuele contacten tussen kinderen en volwassenen schadelijk zijn en dus een geval van misbruik. In enkele gevallen is zelfs praten met een kind over seks uitgelegd als misbruik, en de boeken wemelen van emotioneel beladen termen als "slachtoffer", "aanrander", "pervert", en zo meer.
bron: Randall, John L.; 'Childhood and Sexuality - A Radical Christian Approach'; Vertaling Ben Füss: 1995; 1991